Har du brug for kompressionsstrømper, også kaldet støttestrømper, så ring til vores sygeplejerske og tal med hende om det er tid til en fornyet opmåling i vores klinik.
Du skal
- Hav dit cpr nummer klar
- Hvornår har du sidst fået strømper bevilget / udleveret?
- Har du siden sidst oplevet gener - og er disse drøftet med din læge?
Sådan gør du
- Ring 76 81 80 93
- Vi ser frem til at tale med dig
Ofte stillede spørgsmål
-
Hvornår kan jeg få hjælp til kompressionsstrømper?
Det kan du, hvis du har været ved lægen og fået konstateret en varig og svær kredsløbslidelse som f.eks.:
- Årekunder, som ikke svinder efter behandling
- Varige følger efter blodpropper i ben eller arme
- Varige hævelser pga. følger efter strålebehandling
- Kronisk ødem (væske) i benene
Eller hvis din læge har anbefalet dig at bruge kompressionsstrømper.
Opfylder du disse krav, kan du få hjælp til strømper. Aftal tid hos vores kompressionssygeplejerske, som opmåler og vurderer dine ben for at finde de rigtige strømpe til dig. -
Frit valg af leverandør
Du kan frit vælge din leverandør: Vejle Kommune eller en anden leverandør.
Sygeplejersken lave en opmåling for at beregne dit tilskud til køb af strømper. Du får så en bevilling, som du kan tage med til den leverandør, du ønsker.Priseksempel (bemærk, at priserne regnes ud fra en konkret vurdering af dine ben):
Kommunen som leverandør: Dit tilskud pr. par 450 kr.
Din egenbetaling 0 kr.
Anden leverandør end kommunen:
Dit tilskud pr. par 450 kr. Leverandørens pris 600 kr.
Din egenbetaling bliver 150 kr., som du afregner direkte med leverandøren.
Hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning
Skrevet af Social- og Boligministeriet-
Hvem kan søge om hjælpemidler?
Du eller dit barn med et varigt fysisk eller psykisk handicap kan blive aflastet i hverdagen med hjælpemidler. Hvis du søger og kommunen bevilger et hjælpemiddel, kan du låne det gratis, eller du kan få tilskud til, at du selv kan købe det.
Der findes mere end 60.000 forskellige typer hjælpemidler. Det kan fx være en rollator, en kørestol, et gangstativ eller et forhøjet toiletsæde. Det kan også være kropsbårne hjælpemidler som brokbind, støttekorset, diabetiker- og stomihjælpemidler m.m.
Kommunen skal yde støtte til et hjælpemiddel, hvis hjælpemidlet i væsentlig grad:
- kan afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne
- kan lette dagligdagen i dit hjem
- er nødvendigt i dit arbejdsliv.
Du skal søge kommunen, inden du køber, og du kan få støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Ønsker du et dyrere hjælpemiddel, skal du selv betale den ekstra udgift.
Det er gratis for dig at låne hjælpemidlet af kommunen, og din egen økonomi har ikke indflydelse på, om du kan få, eller hvor meget du kan få i tilskud. Tilskuddet er desuden skattefrit.
Helbredstillæg for pensionister
Pensionister har mulighed for at søge kommunen om almindeligt eller udvidet helbredstillæg til medicin, tandlæge, høreapparat, fysioterapi, fodterapi, psykologhjælp og kiropraktorbehandling.
Det er din økonomi, som afgør, om du kan få tilskud.
-
Ansøg om kropsbårne hjælpemidler
Har du behov for kropsbårne hjælpemidler, skal du søge hos kommunen. De oplysninger, du giver i din ansøgning, bliver brugt af kommunen til at afgøre din sag.
Obligatorisk selvbetjening
Du skal bruge den digitale selvbetjening, når du søger om et hjælpemiddel.
Kommunen kan hjælpe dig med computer og rådgivning til at betjene dig selv digitalt. Når særlige forhold gør, at du ikke kan søge digitalt, skal du kontakte kommunen. Det kan eksempelvis være sprogvanskeligheder, handicap og manglende digitale kompetencer.
Ansøger du som partsrepræsentant på vegne af en anden, og kan du ikke bruge den digitale selvbetjening, skal du kontakte kommunen.
Nogle af de typer kropsbårne hjælpemidler, du kan søge støtte til, er:
- ortopædisk fodtøj
- kompressionsstrømper
- proteser, fx arm-, ben-, bryst- og øjenproteser
- støttekorsetter og bandager
- parykker
- stomihjælpemidler, bleer og katetre
- kropsbårne synshjælpemidler til personer med varig øjenlidelse.
For nogle hjælpemidler er der en egenbetaling, dvs. at du selv betaler det årligt regulerede beløb for den type hjælpemiddel, og kommunen giver støtte til resten.
-
Fritvalgsordning
Når du har fået en bevilling, kan du som hovedregel selv vælge, hvor du køber dit hjælpemiddel. Det gælder fx, når du har behov for engangshjælpemidler som bleer, stomiposer, testmaterialer til diabetes med mere.
Du kan højst få refunderet et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have anskaffet hjælpemidlet til, og det må ikke være identisk med det hjælpemiddel, som kommunen kan skaffe fra sit hjælpemiddellager. Typisk drejer det sig om tekniske hjælpemidler.
Eksempel:
Borgeren har fået bevilget en rollator af mærket X. På kommunens hjælpemiddellager findes en brugt rollator af dette mærke. Borgeren ønsker en fuldstændig identisk rollator af samme mærke, men en ny. I denne situation vil borgeren ikke kunne benytte sig af retten til frit at vælge leverandør.
-
Hvis du vil klage
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden 4 uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) kan give dig uvildig rådgivning, når din sag er gået i hårdknude eller du føler dig uretfærdigt behandlet.
Du kan søge aktindsigt i dine sager, fx:
- hos kommunen
- hos lægen
- på hospitalets forskellige afdelinger.
Læs mere på borger.dk om at søge aktindsigt og om offentlighed i forvaltningen.