Stærkere fællesskaber
Her kan du læse mere om stærkere fællesskaber i Galaksen - både hvorledes vi arbejdet målrettet med stærkere fællesskaber for børn og voksne.
Stærkere fællesskaber
-
For børn
Børnefælleskaber
(nedenstående tekst er kopiret fra vores beskrivelse af pejlemærket ”Fællesskaber” i Styrket pædagogisk læreplan)
I Galaksen forstås fællesskaber som værende dynamiske.
Fællesskaber kan være både store og små og kan variere i tid og karakter.
Fællesskabet er essentielt for barnets trivsel og udvikling, da al leg, læring og dannelse sker gennem det sociale samspil med andre.
Fællesskaber skal i Galaksen være rummelige, inkluderende og skabe rum for etablering af venskaber på tværs af alder, køn og kultur. Det er et pædagogisk ansvar, i samarbejde med forældrene, at alle børn føler sig, som en del af et eller flere fællesskaber.
I praksis ses dette gennem en bevidst opmærksomhed på, at øve børnene i at acceptere og give plads til hinandens forskelligheder, at kunne modtage og give input i lege og aktiviteter, at turde holde i hånden når vi går på tur. Særlige fællesskaber er ligeledes vores samlinger, ture i større eller mindre fællesskaber, vores interne sproggrupper og gennem barnets dagligdag og tilknytning til fast stue.
”I Galaksen arbejder vi meget i differentieret fællesskaber. Selvfølgelig skal børnene lære, at være en del af mange og også større fællesskaber.
Men vi tror på, at børnenes forudsætninger for læring er bedre i de små fællesskaber, for så derefter at overføre det lærte i de store fællesskaber.
I de små fællesskaber er mere ro til fordybelse, tid til den enkelte og som voksne lykkes vi bedre med at guide og støtte i de mindre fællesskaber”.
Citat: Pædagog i Galaksen.Læs mere om stærkere fællesskaber under inklusion
-
For forældre
Stærkere forældresamarbejde
Som vi skriver i vores pædagogiske grundlag, så har vi i Galaksen en klar vision om, ”at være forældrenes førstevalg som daginstitution hvor vi vægter et dialogbaseret forældresamarbejde ud fra en anerkendende og inddragende tilgang.
Vi tror på, at vi i fællesskab skal løfte opgaven om, at understøtte børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem en pædagogisk praksis af høj faglig kvalitet”.
Ovenstående betyder, at vi ønsker at inddrage vores forældre i deres barns udvikling, trivsel og læring her i Galaksen og vi anser dem som værende essentielle medspiller i at højne vores pædagogiske praksis.Forældre er dem som kender deres barn bedst og kan bidrage med viden om deres barn i andre kontekster end vi ser dem i. Og den viden kan være afgørende for den måde vi bedste støtter det enkelt barn på.
Samtaler
I Galaksen har vi opstartssamtaler med alle forældre og vi invitere til samtaler i forbindelse med udarbejdelse af dialogprofiler (1,9 år og 2,11 år), sprogvurderinger (i særlig og fokuseret indsats, 3 år og 5 år), og Topi skaleringer (hvis barnet er i gul eller rød). Der udover inviteres forældre til overgangssamtaler, når deres barn skal gå fra Mini til Midi og fra Midi til Maxi og overleveringssamtaler fra Maxi til skole.
Opstår der behov for forældres eller personalets side kan der altid findes tid til en ekstra samtale.
Ved de børn som i kortere eller længere perioder kan have det svært, vil vi fra start og under hele processen inddrage forældrene. Vi kan som et led af projektet udvidet familie og dagtilbud ligeledes tilbyde, at komme hjem til familier for at give støtte og vejledning til dem i deres vante og trygge rammer.
Traditioner
Ud over diverse samtaler invitere vi forældre til at deltage i en masse traditioner som vi har i Galaksen. Her kan blandt andet nævnes vores årlige sommerfest, jule-forældre-hygge, forældrekaffe i forbindelse med afslutning på vores to gange årlige projektforløb og familiedag.
Forældrebestyrelsen
Sidst, men ikke mindst kan der nævnes vores engageret og arbejdsomme forældrebestyrelse, som ligeledes bidrager til et solid fælleskab i Galaksen.
-
For medarbejdere
Stærkere voksenfællesskaber
Ved stærkere voksenfællesskaber skal både forstås det kollegiale fællesskab mellem alle ansatte i Galaksen og fællesskabet intern i ledergruppen.
De sidste 5 år har en af de primære ambitioner i Galaksen været at samle en fælles Galakse. At vi på trods af fire adskilte huse oplever at være en fælles institution, som arbejder ud fra de samme værdier, ambitioner og faglige standarder – så det ses i den pædagogiske praksis.
Oplevelsen af at komme i Galaksen skal være den samme uanset hvilket hus du befinder dig i. Fællesskabet og den fælles retning styrker helheden, sammenholdet og vores faglige kvalitet.
Fælleskab & arrangementer
Vi har fælles fyraftens- og personalemøder, fælles temadage og –uger og fælles projektforløb som har et fagligt indhold og dermed fokusere på det faglige fællesskab. Hver fredag er der fælles frugt og kage i multihuset, så alle medarbejder på skift afvikler sin pause sammen med kollegaer fra alle huse.
For yderligere beskrivelse og overvejelser ift. styrkelse af det kollegiale fællesskab kan med fordel læse ledelses tæt på udvikling af den pædagogisk praksis.
Men vi har ligeledes mange arrangementer for alle medarbejder, som fx bowling, spisning, julefrokoster mm. som ikke har et fagligt perspektiv. Men hvor formålet er, at styrket det kollegiale fællesskab og dermed det gode arbejdsmiljø. Vi mødes (mødepligt) og bruger tiden i andre rammer, hvor vi kan smide den professionelle ”maske” og lære hinanden at kende på andre måder.
Det samme gør sig gældende i ledelsesteamet. Vi skal prioritere, at tage dage ud af kalenderen til ledelsesdage – hvor vi kan fordybe os i problemstillinger, udviklingsstartegier, kvalitetsløfter eller lign. uden at blive forstyrret. Så vi kan sikre, at vi ledelsesmæssigt har en tydelig fælles retning som videreformidles til medarbejderne og som vi hele tiden følger op på i praksis.
-
For eksterne samarbejdspartnere
Stærkere samarbejde på tværs af institutioner
Gennem projektet udvidet familie og dagtilbud har vi et tæt samarbejde med Bullerbo og Grønnedalen. Ligeledes har vi et tæt samarbejdet med Trip, Trap, Træsko som er beliggende i samme område som Galaksen.
Stærkere eksternt samarbejde med
- TCBU
Vi oplever et godt samarbejde mellem ledelsen, ressourceteamet og TCBU – særligt de medarbejdere fra TCBU som har deres faste gang her i Galaksen. Vi oplever, at der er en god systematik i at styrke samarbejdet gennem koordineringsmøder, konsultative møde og vores årlige samarbejdsmøde. - Sundhedsplejen
Sundhedsplejen deltager som udgangspunkt til alle opstartssamtaler. Sundhedsplejen har en viden om barnets første start på livet, som kan understøtte vores praksis. Dertil deltager sundhedsplejen i Åben dør og er på den måde tilgængelig til sparring for både pædagogik personale og forældre. - Dagplejen
På nuværende tidspunkt deltager vi i projektforløb vedr. sproggaven sammen med dagplejen. Vejle kommune har en igangværende proces for at styrke samarbejdet mellem dagplejen og dagtilbud. - Novaskolen
I Galaksen (så vel som på Novaskolen) vægter vi den trygge og meningsfulde overgang meget højt. Særlig Stjerneskuddet (storbørnshuset) har et tæt samarbejde med Novaskolen og øvrige skoler som vores børn skal videre til. Vi har hvert år en overgangspædagog som i en 3 måneders periode er med på Novaskolen, vi laver overgangsbeskrivelser på alle børn, så vi sikre viden og data følger barnets i ambitionen om, at give barnet den bedste overgang som muligt. Dertil har vi en igangværende proces med udarbejdelse af ny revideret samarbejdsplan mellem Galaksen, Trip Trap og Novaskolen. Den forventes færdig efteråret 2021. Den nuværende samarbejdsaftale ligger på hjemmesiden. - Familie og handicapafdelingen
I Galaksen har vi et tæt og solid samarbejde med familie og handicapafdeling. Det er en afdeling som vi jævnligt er i kontakt med. Projektet udvidet familie og dagtilbud har bidraget til en styrkelse af samarbejdet.
At have et stærkt samarbejde med vores eksterne samarbejdspartnere har en væsentlig betydning for, at vi til dels sikre et større vidensgrundlag omkring børns generelle udvikling, understøtter gode overgange gennem vidensdeling og er med til at forbedre vores pædagogiske praksis gennem supervision, observationer og faglig sparring.
Det at udefrakommende kan stille spørgsmål til, noget som for os kan være implicit og underforstået gør, at vi samtidig sikre udvikling af os som dagtilbud. Dette uanset om det omhandler enkelte børn, børnegrupper eller den generelle praksis. Ligeledes kan vores eksterne samarbejdspartnere byde ind med andre og til tider mere dybdegående faglige kompetencer, som ikke er repræsenteret i Galaksen, samtidig med de i mere kompliceret sager kan understøtter og udfordre vores faglige vurderinger, så der opleves en fælles retning og handling.
- TCBU