Ressourceteamet
Her kan du læse mere om vores ressourceteam i Galaksen
Ressourceteamet i Galaksen bidrager til udvikling og understøttelse af den pædagogiske praksis i form af fokus på tidlig indsats for børn i udsatte positioner, at have medarbejdere med specifikke faglige kompetencer i direkte tilknytning til børn, børnegrupper og læringsmiljøer, samt styrke den faglige kvalitet gennem sparring og fælles refleksion mellem ressourceteam og det pædagogiske personale.
Ressourceteamet består i dag af; af to AKT pædagoger med familieterapeut-uddannelsen og en sprogansvarlige pædagog.
Ressourceteamet bidrager ligeledes til, at vi som dagtilbud i større grad får justeret og tilpasset vores pædagogiske praksis til, at kunne varetage opgaven omkring stærkere fællesskaber – dette i tæt samarbejde med det pædagogiske personale, ledelsen, TCBU, familie-afdelingen, sundhedsplejen og skolerne i nærområdet.
Nedenstående beskriver de forskellige funktioner i ressourceteamet.
Funktioner i ressourceteamet
-
AKT - pædagoger
I Vejle kommune stilles der forventninger om, at daginstitutioner opbygger stærke børnemiljøer, hvor alle børn trives uanset forudsætninger. Dette fordrer blandt andet et fagligt stærkt dagtilbud af høj kvalitet, samtidig med at ressourcerne bruges kvalificeret tæt på børnefællesskaberne i dagtilbuddene. Her spiller AKT-pædagogen en central rolle i forhold til prioriteringen af faglige indsatser vedrørende blandt andet inklusion og tidlig opsporing. AKT-pædagogen er en særlig ressourceperson, der giver sparring og vejledning til kollegerne i forhold til justering af den pædagogiske praksis, og som er tovholder på indsatsen for børn i udsatte positioner.
I Galaksen har vi ansat en fuldtids AKT-pædagog og en deltids AKT pædagog. AKT-pædagogerne skal ud over ovenstående ligeledes være en synlig og praksisnær voksen ude i den pædagogiske praksis. Dette gøres konkret ved, at AKT pædagogen er tilgængelig en dag om ugen i hvert hus og mere ved behov. Tiden i husene bruges til aktiv deltagelse og iagttagelse i og af enkelte børn eller børnegrupper, samt tilbagemelding og sparring på forskellige udfordringer. Her drøftes eventuelle tiltag på børnegruppen og enkelte børn.
Desuden indebære AKT funktionen:
- At AKT pædagogen har et særlig fokus på den voksnes rolle og den pædagogiske praksis. Pædagogen kan hente sparring fra AKT pædagogen i forhold til struktur, organisering, pædagogisk udvikling og skriftlig pædagogisk arbejde/dokumentation.
- At AKT pædagogen kan deltage i samtaler med forældre, hvor der er en bekymring, opmærksomhed eller nysgerrighed - hvor der kan være behov for en særlig indsats.
- At AKT pædagogen i samarbejde med den pædagogiske leder, kvalificere daginstitutionens vurdering/tiltag ift. tidlig indsats og dermed hvornår en problemstilling kalder på ekstern samarbejde, f.eks. i form af indkaldelse af konsultationer. Ligesom det er i samarbejdet mellem AKT pædagogen og den pædagogiske leder, der følges op og skabes et overblik over børn og særlige indsatser.
- At AKT pædagogen samarbejder tæt med Galaksens øvrige ressourceteam ift. indsatser og organiseringer.
- At AKT pædagogen ved behov kan bidrage til opkvalificering af underretninger.
- At AKT pædagogen har den overordnede koordinering med TCBU, deltager i konsultative møder som mødeleder og sikre mødeindkaldelser/referater.
- At AKT pædagogen har en særlig opgave i at kende de grundlæggende procedurer mm i kommunen, med henblik på at kunne handle og hente hjælp de rigtige steder.
- At AKT pædagogen skal holde sig opdateret på faglig relevant viden og være vidensdeler i institutionen evt. i form af oplæg til personalemøder.
- At AKT-pædagogen kan arbejde i SBSYS, Hjernen og Hjertet mm. – både ved at lægge og skrive dokumenter ind, men ligeledes at trække rapporten som anvendes til at skabe et samlet overblik.
- At AKT-pædagogen er medskaber i, at skabe den røde tråd gennem hele Galaksen – at man har et ressourcesyn og formår at fokusere på styrker og det som virker og skabe mere af det. Sikre børnesyn og tilgangen.
- At AKT-pædagogen deltager til personale- og husmøder – herunder særligt TOPI-møder.
- At AKT – pædagogen kan gå forrest også i den pædagogisk praksis og udøve visepædagogigk.
AKT pædagog funktionen i Galaksen biddrager gennem stærke relationskompetencer og tydelig kommunikation til tidlig opsporing og indsats, en højere faglighed samt stærkere børnefællesskaber. Særligt med fokus på, at bringer det pædagogiske personales viden og kompetencer i spil, så den pædagogiske praksis højnes i forhold til alle børn og familier i Galaksen.
Der holdes kontinuerligt sparringsmøder mellem AKT pædagoger og deres nærmeste leder, med henblik på hele tiden at opkvalificere AKT funktionen i Galaksen. Lige som AKT pædagoger ofte holder møder med de enkelte pædagogiske ledere i vores tre huse, for at sikre sammenhæng, vidensdeling og kontinuerlig udvikling af vores pædagogiske praksis.
Begge vores AKT – pædagoger har for nyligt afsluttet udviklingsforløb for AKT-vejledere i Vejle Kommune. Et forløb som har bidraget til en optagethed af en eventuel implementering af metoden reflekterende teams, som en tilføjelse til vores nuværende refleksionsmøder, som alle stuer har ca. hver 4 uge. Dette for at styrke refleksionsniveauet, faglig udvikling og evalueringskulturen - men særligt for at øge systematikken heri. Samtidig har det betydet, et større fokus og en operationalisering af begreberne udsatte og privilegerede positioner og hvilken betydning/forståelse/anvendelse begreber har/skal have her i Galaksen.
-
Sprogpædagoger
I Galaksen vægter vi barnets sproglige udvikling højt og anser den som essentielt for barnets generelle trivsel.
Forskningsmæssigt ved vi, at sproget er grundlaget for at skabe de bedste forudsætninger for barnets udvikling, socialisering, læring og erkendelse. Ambitionen i Galaksen må derfor være, at skabe stimulerende, udviklende og inspirerende sproglige læringsmiljøer for alle børn gennem hele dagen.
For at understøtte denne ambition har vi to sprogansvarlige pædagoger i Galaksen - En fuldtids sprogansvarlig og en deltids sprogansvarlig. De sprogansvarlige har en særlig viden og faglig interesse for børnenes sproglige udvikling og bidrager i understøttelsen af den sproglige udvikling i vores pædagogiske praksis.
De sprogansvarliges kompetencer og funktioner er:
- At vejlede, igangsætte og aktivt deltage i sprogfremmende forløb/aktiviteter.
- At vejlede, igangsætte og aktivt deltage i inddragelsen af børn med behov for en sproglig særlig eller fokuseret indsats. Herunder at etablere og varetage sprogmiljøer, hvor der arbejdes med et særligt fokus på sprogstimulering af de børn som har behov for en særlig eller fokuseret sprogindsats.
- At udbrede sprogunderstøttende strategier i hverdagssamtaler med alle børn
- At foretage alle lovmæssige sprogvurderinger, udarbejde sproghandleplaner og afholde forældresamtaler på baggrund heraf – altid i samarbejde med barnets primære pædagoger. Ligeledes er det den sprogansvarlige som i samarbejde med primære pædagogen sikre opfølgning af mål og tiltag for det enkelte barn.
- At vejlede, igangsætte og aktivt deltage i inddragelsen og synliggørelsen af sproglige startegier og metoder i praksis, som fx sprogtrappen, hit med lyden mm.
- At vejlede, igangsætte og aktivt deltage i synliggørelsen af det sproglige læringsmiljø i praksis.
- At have et øget fokus på børn som udviser taleforstyrrelser, udtalevanskeligheder, stammen mm.
- At agere facilitator på Sproggaven, som er et nuværende pilotprojekt målrettet børn i Nørremarken.
- At øge fokus på den matematiske sproglige udvikling hos alle børn.
- At deltage og bidrage i Galaksens pædagogiske projekt forløb med et fokus på den sproglige udvikling.
- At holde sig faglig opdateret på ny forskning, viden og tiltag ift. børns sprogtilegnelse, samt have det overordnede overblik og Galaksens sprogdata.
- Løbende at opdatere udvalget af bøger – både i husene og i vores sproglab.
- Holde relevante faglige oplæg til den øvrige personalegruppe ved fx personalemøder.
De sprogansvarliges funktioner i Galaksen bidrager til at sikre stærke sproglige lege- og læringsmiljøer der omfatter alle børn og børnefællesskaber i hele Galaksen – ude såvel som inde. Indsatsen for både det generelle, fokuserede og særlige sprogarbejde (efter afsluttet sprogvurdering) hører under en af Galaksens indsatser og prioriteringer om en tidelig opsporing og indsats.
De indsatser og motiverende sprogunderstøttende aktiviteter, de to sprogansvarlige pædagoger laver er med til at understøtte børnenes sproglige nysgerrighed, -optagethed og opmærksomhed. Dette bidrager til at alle børn i Galaksen oplever en sproglig stimulering der sikre den gode sprogudvikling i nærmeste udviklingszone.
Yderligere indgår de sprogansvarlige pædagoger i tæt sparring og samarbejde sammen med de øvrige pædagoger i Galaksen, for at sikre en fælles faglig retning af den sproglige udvikling i børnegruppen.
Ligeledes indgår vi også i sparring og samarbejde med relevante samarbejdspartnere fra TCBU, Vejle bibliotek mm., for at sikre den bedste mulige indsats og udvikling af det sproglige miljø i Galaksen. -
Familieterapeut.
Funktionsbeskrivelse af familieterapeut.
I Galaksen har vi som et led af projektet Helhedsorienteret Familie og dagtilbud på nuværende tidspunkt tre medarbejder under uddannelse til familieterapeuter.
Vores familieterapeuter tilbyder hjælp til alle familier med børn tilknyttet Galaksen.
Det kan være familier som af den ene eller anden grund i perioder kan have det svært grundet skilsmisse, sygdom, tab, sorg mm. lige så vel som det kan være forældre som har brug for støtte og vejledning i forhold til grænsesætning, barnets søvn mm.Familieterapi fokuserer på hele familiens relationer og adfærd.
Vi arbejder ud fra en ”oplevelsesorienteret” tilgang, som betyder at vi tager udgangspunkt i, hvordan relationer og dynamikker udspiller sig i familien her og nu.
Det foregår i en ligeværdig dialog mellem familien og terapeuten, hvor terapeuten hjælper familien til at få øje på uhensigtsmæssige mønstre og adfærd og samtidig hjælper familien til at reflektere over nye og bedre måder at forholde sig til hinanden og kommunikere på.Familieterapi kan hjælpe familien til at få en forståelse for, hvordan familiens måde at være sammen på, kan være med til at skabe eller fastholde udfordringerne i familien. Familieterapi kan ligeledes hjælpe familiens medlemmer til at sætte egne grænser på en tydelig og respektfuld måde.
Funktionen er med til at sikre, at vi i Galaksen får taget ordentlig hånd om vores familier. I et tæt samarbejde med stuerne, finder vi ud af hvornår det kan være gavnligt med et udvidet samarbejde mellem det pæd. personale og familien, hvornår AKT skal bidrage i forhold til dynamikker på stuen og hvornår familieterapeuten skal tilbyde en mere helhedsorienteret indsats, hvor der arbejdes ind i hele familien.
Familieterapeuten deltager i ”åben dør” i et tæt samarbejde med sundhedsplejerske og socialfaglig rådgiver. Ligeledes deltager familieterapeuten til alle opstartssamtaler. Herudover kan familieterapeuten deltage ved bekymringssamtaler samt tilbyde samtaleforløb med forældre, som oplever mistrivsel i familien eller som har brug for at få kigget på samspil og dynamikker i familien. Herudover er det familieterapeutens ansvar at registrere møder i Galaksen samt at have det overordnede overblik over børn i rød eller gul position i forbindelse med TOPI. Læs mere herom under beskrivelsen af TOPI.
Familieterapeuten er synlig i Galaksen, og er i dialog med det pædagogiske personale samt AKT for på den måde selv at være opsøgende i forhold til, hvilke familier, der kunne have brug for et tilbud om kontinuerlige samtaler. Samtalerne kan finde sted i Galaksen eller hjemme hos familien. Der ud over er familieterapeuten det direkte bindeled mellem Familie- og handicapafdelingen i Vejle kommune og Galaksen.