Vores APV beskrivelse
Her kan du læse vores samlet APV beskrivelse i Galaksen.
Arbejdspladsvurdering
En APV er en skriftlig arbejdspladsvurdering, som systematisk og effektivt sikre en målrettet indsats for/mod et godt og sundt arbejdsmiljø.
Den skal kortlægge vores arbejdsmiljø, udpege områder hvor der er behov for en indsats og lægge en plan for, hvordan vi vil forbedre arbejdsmiljøet på de områder.
I Galaksen vægter vi ikke kun det gode børneliv – men også den gode arbejdsplads.
Vi har i Galaksen et MED-udvalg som består af en tillidsrepræsentant (TR) for pædagoger (Bupl) og en tillidsrepræsentant (TR) for pædagogmedhjælpere (FOA), to arbejdsmiljørepræsentanter (AMIR), ledelsen og medarbejderrepræsentanter. Hertil skal nævnes, at vi ligeledes har en TRIO-gruppe, som består af leder, TR og AMIR, samt en AMIR gruppe bestående af leder og AMIR.
Det er vores MED udvalg, som er medansvarlig for, at drøfte, videreformidler, implementere, evaluere, følger op på indsatser og processer vedrørende arbejdsmiljøet i tæt samarbejde med ledelsen. Ledelsen har det overordnede ansvar.
Men det skal understreges, at arbejdsmiljøet er et fælles ansvar for alle i hele Galaksen!!!
Vores APV er inddelt i tre overordnede kategorier; det fysiske arbejdsmiljø, det psykiske arbejdsmiljø og det sociale arbejdsmiljø.
Nogle tiltag/indsatser vil kunne placeres i flere af kategorierne, da de alle er afhængige af hinanden.
Vores APV er dynamisk.
Vores samlet APV
-
Vores fysiske APV
Det fysisk arbejdsmiljø handler blandt andet om indeklimaer (lys, varme, luft mm), ergonomi, brugen af rengøringsmidler, reparationer af inventar, mm. Men i lige så stor grad også om ryddelighed og rengøring af vores huse. Og det er et fælles ansvar at vores huse og legepladser fremstår så indbydende, ryddelige og rengjorte som muligt.
I Galaksen har vi en løbende fysisk APV som hænger i Multihuset (på væggen ind til kopirummet). På vores løbende APV noteres de fejl og mangler, som opstår og som skal udbedret inden for en rimelig tid. Der hænger ligeledes en seddel i hvert hus (på kontorene), hvor der løbende kan noteres fysiske fejl og mangler. Den pædagogiske leder (PL) fra hvert hus er ansvarlig for, at give pedellerne besked om det, som er noteret på sedlen. Galaksens interne pedelteam er ansvarlige for udbedring af de fejl og mangler, som noteres på sedler i husene og den løbende APV. Det er ligeledes pedelteamet som kontakter diverse håndværkere efter behov. Ved akutte situationer kontakter PL pedelteamet direkte og ved større opgaver, skal en leder involveres heri. Vores løbende APV og interne pedelteam bidrager til, at vi hurtigt og effektivt kan udbedre de nødvendige ting.
Vi har datablade og brugsanvisninger på alle maskiner og kemikalier. Maskiner og kemikalier er aldrig tilgængelige for børn. Datablade og brugsanvisninger opdateres løbende ved ændringer. Dertil har vi en fast gennemgang af alle datablade og brugsanvisninger 1 x årligt. Mappe med datablade og brugsanvisninger står i kopirummet i Multihuset. Det er AMIR som er ansvarlig for opdateringer og årlig gennemgang.
Der er rundering 1 x årligt på alle vores maskiner (køkkenmaskiner, elektrisk haveredskaber, værktøj mm.), dvs. eftersyn/gennemgang ift. fejl eller mangler. Det er AMIR som er ansvarlig for rundering. På nogle maskiner skal der 1 x årligt foretages et lovpligtigt serviceeftersyn af fagprofessionelle.
Der er rundering 1 x årligt rundt i husene ift. stand, fejl og mangler på de indvendige bygninger og inventar. Det er AMIR som er ansvarlig for rundering.
I Galaksen har vi fem legepladser. Hver morgen mellem 6.30-7-00 går vores pedeller en runde og samler skrald og er det pædagogiske personale som møder kl. 7.00-7.15 ansvarlig for, at lave et legepladstjek, for at sikre der ikke ligger ting/affald som kan skade børn og voksne. På kontoret i hvert hus hænger en seddel, hvor legepladstjekket registreres. 1 x om måneden har pedelteamet sikkerhedsgennemgang af alle legepladser og de faste legeredskaber herpå. 1 x årligt er der kommunalt helhedstjek af vores alle legepladser, for at sikre vi lever op til de sikkerhedsmæssige krav. Hertil kan tilføjes at certificering af faldunderlag på sand hænger synligt i indgangen ved Multihuset.
Der er i Galaksen brand og evakueringsplaner i alle huse – både på personalestuer (kopirum i Multihuset), køkkener, stuer og på toiletterne, så der ikke er nogen tvivl om, hvorledes der skal handles i tilfælde af brand. Hver år afholdes der både anmeldt og uanmeldt brandøvelse.
På alle personalestuer og i kopirummet i Multihuset hænger ligeledes vores beredskabsplaner. I Galaksen har vi beredskabsplaner for brand, evakuering, kemisk udslip, bombetrusler og skyderi og anden trussel. Beredskabsplanerne beskriver hvorledes der skal handles i tilfælde af ovenstående.
Ligeledes er der i Multihuset (kopirummet) og på personalestuerne en mappe med alle vores actionscards. Vores actionscards beskriver, hvorledes der handles ved fx børn som hentes efter lukketid, bliver væk på tur mm. Vores actioncards opdateres løbende og 1 x årligt er der gennemgang. AMIR er ansvarlig for dette.
Alle arbejdsulykker og nærved-ulykker registerets af AMIR i safetynet. AMIR er sammen med ledelsen ansvarlige for, at der følges op på arbejdsulykker og nærved-ulykker, samt forebygge lignende fremover. Ved hvert lokalt MED møde italesættes alle arbejdsulykker og nærved-ulykker. Ved øjenulykker findes øjenskyld i alle huse – i medicinskabe på personalestuer. I Multihuset er øjenskyld i rengøringsrummet.
Alle medarbejder i Galaksen skal have et førstehjælpskursus, som ligeledes skal opdateres hver 3. år.
I Galaksen kan der forekomme løft. Derfor har vi udarbejdet en ergonomibeskrivelse som udleveres til alle nye medarbejdere. Den ligger ligeledes tilgængelig på vores Z-drev. Her udover har vi tilknyttet en fysioterapeut x antal timer. Fysioterapeuten kan benyttes ved akut opstået arbejdsbelastninger/skader eller som et forebyggende tiltag, hvor der anvises til gode ergonomiske arbejdsstillinger ved fx løft.
Som tidligere skrevet er arbejdsmiljøet et fælles ansvar. Ift. til det fysiske er ryddeligheden og renligheden af vores huse dermed alles også ansvar. I alle huse er der udarbejdet en oversigt, hvor det tydelig fremgår, hvem der er ansvarlige oprydning og rengøring af de forskellige områder i huset.
Afslutningsvis skal nævnes at dokumentation for arbejdsmiljøuddannelse ligger på sbsys.
-
Vores psykiske APV
Det psykisk arbejdsmiljø omhandler medarbejdernes trivsel. At vi respektere hinanden, holder en god tone, taler med hinanden og ikke om hinanden mm. Vi har et fælles ansvar for at spille hinanden gode og tro på de gode hensigter, selvom vi ikke altid forstår dem. Vi tror på dialog frem for alt.
For at sikre det gode psykiske arbejdsmiljø arbejder vi hver eneste dag målrettet på, at have en god og sundt kultur i hele Galaksen, hvor alle medarbejder trives. En kultur, hvor vi øver at gå i dialog med den og om det, som kan udfordre ens egen trivsel, en kultur hvor vi øver os i, at vi fagligt kan undre os, for at udvikle os og en kultur, hvor vi øver os i at spille hinanden gode og sammen løfte en professionel kerneopgave. Vi har udarbejdet en strategipil på ovenstående som hænger synlig i Multihusets fællesrum. Herud over vægter vi en kultur, hvor vi tør lave fejl, bede hinanden om hjælp og sige det højt, både når tingene lykkes eller bliver svære.
Gennem Vejle kommune har vi en kommunal trivselsmåling hver andet år, hvor resultatet aktivt anvendes til synliggørelse og forbedringer af vores psykiske arbejdsmiljø. Intern i Galaksen har vi, det modsatte år en intern trivselsmåling, som kan være gennem et Delfi-forløb, Spark-projekt, udarbejdelse af Hjertepunkter mm.
I år 2022 var vi en del af et internt Spark-projekt som har fokus på, at udarbejde en psykisk beredskabsplan og strategi, ift. når vores arbejde bliver psykisk belastende i en for høj grad, så det påvirker trivslen generelt.
I Galaksen har vi gennem et tidligere SPARK projekt udarbejdet en nul tolerance politik, som betyder vi ikke acceptere krænkende adfærd, herunder verbal vold, trusler, mobning og uønsket seksuel adfærd. Alle episoder registreres og handles på. Ud over en nul tolerance politik, har vi udarbejdet en mobbepolitik, samt sorg og krisepolitik, som ligger tilgængelig på vores Z-drev.
I Galaksen er et vigtigt trivselselement, at vi tager godt i mod vores nye medarbejdere. Inden man som ny starter i Galaksen, inviteres man til en forbesøg. Her vises man rundt i hele institutionen og får hils på sine kommende kollegaer. Her udleveres en arbejdsplan, vores velkomstfolder til nye medarbejder, samt en stillingsbeskrivelse. Inden for de første 3 måneder efter start, inviteres man til et møde for alle nye medarbejder, hvor der gennemgås både praktiske ting (registrering afspadsering, ferie, sygdom) og faglige informationer (styrket læreplan, pejlemærker, pædagogiske tilgange).
1 x årligt holder vi i Galaksen MUS-samtaler med alle medarbejdere. Disse tager afsæt i medarbejderens trivsel og faglige udvikling. Her kan der fortroligt italesættes eventuelle udvikling- og trivselspunkter mellem medarbejder og nærmeste leder.
I Galaksen følger vi Vejle kommunes sygefraværspolitik. Vi er allerede på første dag i dialog med den sygemeldte. Efter 14. dages sygemelding indkaldes til sygefraværssamtale. Hvis en sygemelding skyldes arbejdsforhold eller –vilkår har vi altid åben dialog om, hvorledes vi bedst hjælper her og nu, samt hvorledes vi kan fremadrette kan være forebyggende i lignende situationer.
Hvis en medarbejder har brug for coaching eller sparring kan dette tilbyde gennem aftale med nærmeste leder. Der kan i særlige tilfælde bevilliges psykolog-timer. Ved alvorlige hændelser tilbyde altid krisehjælp.
-
Vores sociale APV
I Galaksen arbejder vi meget på tværs af vores huse, hvilket ofte bunder i faglige ambitioner. Men at kende sine kollegaer på tværs af husene, på trods af det er i faglige sammenhæng, styrker ligeledes det sociale arbejdsmiljø. Et konkret tiltag i Galaksen er, at der hver fredag afholdes pauser sammen i Multihusets fællesrum. Her serveres kaffe, frugt og kage og der samtales på kryds og tværs af alle huse. Ligesom der ofte ved vores personalemøder skabes rammer for samarbejde på tværs.
2 x årligt har vi fællesmøder i Galaksen, hvor alle medarbejdere deltager. Her har vores lokale MED-udvalg altid et eller flere punkter på dagsorden, for at drøfte, vidensdele, informere om en eller flere indsatser vedrørende vores arbejdsmiljø. Disse møder indeholder ligeledes sociale elementer, som fælles lege, sjove opgaver mm. Vi afslutter altid med fælles middag. Dertil har vi 1-2 x pædagogiske lørdage årligt, hvor der er både et fagligt og socialt indhold – gerne med fokus på udvikling de robuste arbejdsfællesskaber.
Hvert år har vi en fælles julefrokost, som husene på skift er ansvarlige for at arrangere. Dertil sker det ofte at medarbejderne selv arrangere biografture, restaurantbesøg for de medarbejdere som har tid og lyst.
I Galaksen er en af vores hjertepunker, at vi er en fælles Galakse. At man som medarbejder, uanset funktion, har en kæmpe værdi i vores fællesskab og at vi sammen løfter i flok. Derfor værdsætter vi en stor grad af medarbejderindflydelse og –inddragelse.